Senin, 05 Oktober 2015

TEDDY BEAR

1. Kemunculan pertama teddy bear adalah di dalam sebuah cerita dongeng “Goldilocks and the Three Bears” ditulis oleh    Robert Southey pada 1834.
2. Teddy bear pertama yang didaftarkan reka bentuknya oleh Margarete Steiff, termasuk beruang menari pengendali beruang dengan beruang berwarna coklat pada 1899.
3. Sejarah tercipta- pemilik kedai dari Brooklyn, Morris Michtom menjual Teddy Bear pertama di dunia di kedainya pada November 1902.
4. Pada Mac 1903, sebanyak 3000 Teddy Bear dihantar oleh kapal ke Amerika oleh Syarikat Steiff di Jerman.
5. Pada suatu ketika dahulu, Teddy Bear diapanggil ‘Bruins’. Iklan pertama Bruins muncul di Majalah Playthings American toy trade pada Mei 1906.
6. Pada tahun yang sama di bulan November, perkataan Teddy Bear muncul buat julung kalinya dalam iklan Playthings oleh pengilang warganegara Amerika E.J. Horseman.
7. “Teddy Bear” merupakan salah satu buku ilustrasi pertama berdasarkan permainan popular ini, ditulis oleh Alice Scottt.
8. Pada 1907, sejarah muzik dicipta apabila lagu terkenal, The Teddy Bear’s Picnic, telah dihasilkan oleh komposer warganegara Amerika, J.K Bratton. Lagu ini pada asalnya bertajuk The Teddy Bear Two Step dan liriknya tidak diubah sehinggalah ditokok tambah pada tahun 1932 oleh penulis lagu warganegara British, Jimmy Kennedy.
9. Pada 1908, syarikat J.K Farnell memulakan operasi pengilangan Teddy Bear British yang pertama. Firma tersebut pada asalnya ditemui di London’s Notting Hill sebagai pedagang sutera dan menghasilkan cossies teh dan kusyen pin. Tetapi, dipercayai bahawa Alpha Bear mereka pada 1925 merupakan inspirasi penciptaan Winnie the Pooh.
10. Pada 1909, animasi kartun Teddy yang pertama “Little Johny and the Teddy Bears” disiarkan di USA.
11. Pada 1912, syarikat dari Jerman dikendalikan oleh Steiff telah menghadiahkan Teddy Bear berwarna hitam kepada keluarga mangsa kejadian Titanic yang telah tenggelam.
12. Pada 1919, Teddy Bear yang comel telah menjadi dibawa ke udara di dalam perang tanpa henti! Perintis Penerbangan, Alcock dan Brown membawa maskot Teddy bersama mereka ke dalam penerbangan pecah rekod dari St. John’s, Newfoundland ke Clifden, Ireland dalam satu ubahsuai Perang Dunia Pertama pengebom Vickers Vimy.
13. Watak komik Teddy Bear British yang pertama, Bobby Bear disiarkan dalam akhbar harian London, akhbar Daily Herald.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar